Deník II. – 6 – Kupujeme nový automobil
Originální text
8. srpna (pátek) 1986
Dnes jsme si koupili nové auto. Je zelenošedé. Značka: CRC 88 66 (popravdě, SPZ byla ve skutečnosti CRC 66 88). Značka Škoda 105S. „S“ znamenalo jako „Standard“, což, přeloženo, znamenalo, že to nemělo prakticky žádnou výbavu. 😅
9. srpna (sobota) 1986
Dnes jsme byli na pouti.
Také vám přijde, že je na pouti vždy draze? 🤑
Slovo autora
Koupě auta bylo velkou událostí. Jestli se nepletu, tak jsme i pár měsíců čekali v pořadníku. Škoda 105S v základní výbavě stála zhruba nějakých 55.000Kčs. Škoda 105S byla snad ta nejlevnější varianta, nejslabší motor, žádná výbava. Motor vzadu, kufr na zavazadla vpředu. Když byl studený motor, tak se vzadu v motoru musela páčkou napumpovat trocha benzínu. Pak vytáhnout na nějakou dobu sytič (malá páčka vedle ruční brzdy) a po cca 30s-minutě opět ztlumit.
Bezpečnost vozu byla zoufalá. Pásy vzadu nebyly žádné. Vpředu byl jen kufr, žádná hmota, která by chránila posádku vozu před čelním nárazem. Navíc se celý kufr vyklápěl do boku. Slýchával jsem, že víko kufru bylo, při souhře nešťastných okolností, tak trochu gilotina pro řidiče a spolujezdce. Docela divočina. Tankoval se benzín Speciál.
Abych nebyl jen negativní, tak jsem měl v zimě skvělou zkušenost během cesty do Nasavrk, do táhlého zasněženého kopce. Auta s motorem vpředu bezmocně stála v kopci a já, jak král, pomalu kopec vyjel a pokračoval dál ve svojí cestě. 🖐
Na druhou stranu, absence ABS, v některých momentech při brždění, krve by se ve mně nedořezal. Pamatuji si, jak jsem se s vykulenýma očima a zadrženým dechem během brždění nezadržitelně smýkal ulicí, jak na saních, dokud jsem se nezarazil o obrubník. „Manuální“ ABS (sešlapávání a uvolňování brzdy nohou) nemělo zrovna dvakrát velký efekt, ale aspoň byla snaha. 😎
Kruci, a to jsem to chtěl zakončit pozitivně. Pardon.
Pamatuji si, že co čert nechtěl, tak hned pár dní po koupi vozu jsme s ním vyjeli na náměstí do Chrudimi a přišlo brutální krupobití. Kroupy velké jak „tenisové míčky“. Do karosérie to udělalo docela dost prohlubní. Smutné to je hlavně z důvodu, že za běžných okolností parkovalo auto většinu času v garáži a vyjížděli jsme s ním spíš výjimečně, dalo by se říci svátečně. Přeci jen, benzín stál „asi“ 2Kč/litr?! Teď fakt nevím.
O poškození auta se sice v deníčku nezmiňuji, ale o „velkém krupobití“ ano a to dne 18. srpna 1986. K tomu se tedy ještě dostanu.
Tak to fakt potěší, deset dní po koupi nového vozu. Ani nevím, jestli se v té době vůbec nějak řešila havarijní pojistka pro živelné pohromy. Byla vůbec v nabídce pojišťoven? I pokud by byla, tak jsem si dost jist, že jsme ji neměli. Na co takovou zbytečnost, že? 😎
Díky bratrovi Davidovi, který prošel svůj foto archív a dodal pár fotek naší milé Škody 105S. Tak aktualizuji.
Na této fotce lze vidět i v roce 2003 poškození střechy od krup.
Super fotka. Já prohrabal kupu fotek a sotva jsem nějakou našel. Díky.
Já mám ještě krásnou fotku ze Silvestra 2003, kdy jsme se na nový rok nemohli dostat do Škodovky, jak zamrzly přes noc dveře 😀
V zimním období byl s dveřmi vždycky nějaký problém. Nejdřív nešly odemknout, když se je podařilo odemknout, tak zase nešly otevřít. A pak když šly otevřít, tak zase nešly pořádně zavřít. Pamatuji si, jak se mi na kruháku za jízdy otevřely dveře spolujezdce. Hrozná pakárna 🙂